Informacje administracyjne

Uwaga!
Treść tego wpisu, który był umieszczony na forum w dniu jego debiutu, została dość poważnie zmodyfikowana pod koniec Października 2016r,  przy okazji prac modernizacyjnych. Tak więc zachęcam do lektury również te osoby, które od dawna  są  tutaj aktywne, a te, które są zarejestrowane i nieaktywne, zachęcam do uaktywnienia się, póki nie jest za późno.

Szanowni Państwo,

Ten wpis ma na celu wyjaśnienie pewnych kwestii technicznych , związanych z zamieszczaniem własnych wpisów przez osoby o statusie Autora. Mam nadzieję, że rozwieje wątpliwości, które były sygnalizowane do tej pory i przybliży mniej doświadczonym użytkownikom możliwości, które stwarza panel edycji notek.

Oczywiście  bardzo zależy mi na tym, żeby moi goście nie ograniczali się wyłącznie do czytania, bo gdyby tak było,  nie zakładałbym forum dyskusyjnego, tylko po prostu prowadził zwykły blog. Tak więc zachęcam do zmiany podstawowego statusu na wyższy  i do dzielenia się z uczestnikami portalu własnymi przemyśleniami na dowolny temat.U

Uzupełnianie wpisów i komentarzy dodatkowymi treściami:

Jeśli chodzi o tworzenie notek, to w trakcie ich pisania macie Państwo do dyspozycji rozbudowany edytor tekstowy, którego możliwości trudno opisać w kilku zdaniach.

Korzystając z wbudowanego edytora zdecydowanie sugeruję używanie trybu wizualnego a nie tekstowego, bo ten drugi przeznaczony jest raczej dla osób bardziej obeznanych w informatyce i stosunkowo łatwo można „coś popsuć”, poprzez nieumiejętną obsługę.

Ponieważ to forum z założenia jest jednak panelem dyskusyjnym, gdzie zasadniczą rolę odrywa słowo, proszę o pewną powściągliwość w zakresie uzupełniania notek materiałami wizualnymi i informuję, że nie ma możliwości kopiowania do notek  plików wideo w własnego dysku, a jedynie można wklejać fotografie, które przedtem należy umieścić w bibliotece bibliotece mediów, poprzez kliknięcia pola „Media” umieszczonego w lewej części panelu zarządzania.

Ważną informacją jest ta, że edytor można wyświetlać i użytkować  w dwóch trybach : uproszczonym i pełnym. Jeśli w widoku uproszczonym:

uproszczony-edytorKlikniemy kwadratową ikonę umieszczoną po lewej stronie sylwetki, to pojawi się taki widok:

pelny-edytor i tutaj możliwości są już znacznie większe. Opiszę teraz 3 podstawowe funkcje, a mianowicie wstawianie aktywnego linka do strony internetowej, wstawianie clipu z YouTube i umieszczanie w notce zdjęć z biblioteki mediów forum.
Jeśli chodzi o zwykłe linki, to ustawiamy kursor w miejscu, w którym chcemy wkleić link,  klikamy na ikonę spinacza (wstaw, edytuj odnośnik), która znajduje się w górnym rzędzie i następnie wklejamy uprzednio skopiowany z przeglądarki adres strony  w ramkę, która się pojawi na ekranie, a potem klikamy w strzałkę i już mamy umieszczony w tekście link, który wygląda tak:
https://pantryjota.pl/

Jeśli chodzi o YouTube, to postępujemy podobnie, klikając ikonę (wstaw, edytuj film) umieszczoną na pasku pod polem „czcionka”. W otwartym oknie wklejamy link do pliku filmowego w pole „źródło” i zatwierdzamy klikając O.K. Efekt wygląda tak:

Uwaga! w celu usunięcia zamieszczonego pliku wideo należy przełączyć na chwilę edytor w tryb tekstowy, zaznaczyć wklejona ścieżkę i ją usunąć klikając klawisz DEL na klawiaturze. Poniżej pokazuję fragment edytora, gdzie zaznaczyłem nie tylko samą ścieżkę, ale również formatowanie, które również można usunąć, czyli generalnie wszystkie te elementy, które znajdują się po dwukropku, a przed kolejnym akapitem.

sciezka-do-wideo

W celu dodania zdjęcia do wpisu (lub innego pliku istniejącego w bibliotece mediów) klikamy pole „dodaj medium” znajdujące się nad edytorem i zostajemy wówczas przekierowani do biblioteki mediów naszego forum.

Jeśli chcemy dodać plik z własnego kompa, musimy go najpierw zapisać w tej bibliotece (używając opcji dodaj pliki) a potem już tylko kliknąć pole „wstaw do opisu” i zdjęcie zostanie wklejone tam, gdzie znajduje się kursor, co może wyglądać np. tak:

SAM_7967-1

Następnie możemy użyć prostego edytora do zmiany wielkości zdjęcia, czy umiejscowienia go na stronie. W tym celu klikamy na zdjęcie, a następnie na „ołówek” i otwiera się okno edycji, które wygląda tak:

okno-edycji-zdjecMożemy nadać zdjęciu  nazwę w polu „etykieta” i np. ustawić inny rozmiar niż ten, który był ustawiony domyślnie, co da w tym konkretnym przypadku taki efekt:

SAM_7967-1

Rysiek w hamaku

Warto również wspomnieć, że w trakcie tworzenia notek macie Państwo możliwość zapisywania ich jako „szkic” i podglądu, jak notka będzie faktycznie wyglądała po jej zapisaniu, zanim jeszcze zostanie „upubliczniona”. Dopóki nie zostanie kliknięty przycisk „opublikuj” wpis będzie zapisany na serwerze, ale niewidoczny dla pozostałych użytkowników. Przypominam przy okazji, że notki należy zamieszczać we właściwych kategoriach, do czego służy panel „kategorie” po prawej stronie pola edycji. Jeśli nie zostanie wybrane żadne pole, wpis trafi do kategorii „różności niesklasyfikowane”. Teoretycznie jest możliwość zamieszczenia notki w kilku kategoriach, ale to raczej opcja na specjalne okazje, więc sugeruję wybierać (zaznaczać) tylko jedno pole i odznaczać zakładkę do której notki trafiają domyślnie, jeśli nie zostanie wybrane inne pole.

Zawsze trzeba pamiętać o tym, żeby zapisywać pracę, klikając albo pole „zapisz szkic” (dla notek jeszcze nie opublikowanych), albo „opublikuj”, gdy chcemy, aby notka była widoczna dla wszystkich. Jeśli modyfikujemy już opublikowaną, to po wprowadzeniu zmian klikamy niebieskie pole „zaktualizuj” umieszczone na górze bocznego, prawego panelu. Jeśli zapomnimy o zapisaniu wprowadzonych zmian,  edytor wyświetli  taki komunikat:ostrzezenie

Jeśli klikniemy „opuść stronę” wprowadzone zmiany nie zostaną zapisane.

Jeśli chodzi o komentarze, to wzbogaciłem je o możliwość dodawania zdjęć z własnych zasobów, bez konieczności umieszczania ich na serwerach zewnętrznych. Odbywa się to w podobny sposób jak w notkach, z tym, że jeszcze prościej : klikamy pole „dodaj zdjęcie” i otwiera  się wówczas panel dostępu do własnych zasobów dyskowych. Po wybraniu fotografii zostaje ona automatycznie umieszczona w bibliotece mediów  i dodana do komentarza. Jednak w ten sposób można dodać tylko jedno zdjęcie, w przeciwieństwie do edycji własnych wpisów, gdzie nie ma w tym zakresie ograniczeń.

I jeszcze jedna uwaga odnośnie wgrywania własnych plików: mimo, że dysponuję sporą ilością miejsca na serwerze, to proszę jednak o pewną powściągliwość w kwestii zamieszczania tego typu materiałów, które dobrze byłoby poddawać rozsądnej kompresji, zanim trafią do biblioteki. Jeśli chodzi o pliki wideo, to trzeba brać pod uwagę fakt, że duża ich ilość wprowadzona do notki może znacznie spowolnić wczytywanie jej przez przeglądarkę i dotyczy to również zamieszczania takich plików w komentarzach, o czym wspomnę jeszcze za chwilę.

Opcje dostępne w trakcie komentowania:

Wprowadziłem moim zdaniem optymalne rozwiązanie, sprowadzające się do tego,  że ostatni chronologicznie komentarz zawsze znajduje się na samym dole. Po kliknięciu na dany wpis, tuż pod nim pojawia się pole „skomentuj wpis” z którego korzystamy, gdy chcemy bezpośrednio odnieść się do jego treści. Natomiast jeśli chcemy skomentować już zapisane komentarze, klikamy pole „odpowiedz” przy konkretnym komentarzu.  Sugeruję, aby w sytuacji, gdy odpowiadamy na komentarz, który umieszczony jest znacznie wyżej (był zamieszczony wcześniej) wklejać cytat, do którego się odnosimy (albo jego fragment), bo czasem jest tak, że nie bardzo wiadomo, czego konkretnie odpowiedź dotyczy.

Pantryjota

Dawniej też Pantryjota, a więcej o mnie w stopce.

Kategoria: Ważne komunikaty (12)
  1. pantryjota pisze:

    Oczywiście cały czas jestem otwarty na Państwa sugestie i propozycje, które proszę jednak zamieszczać w tej zakładce, bo ona jest przeznaczona właśnie do tego celu.
    Możemy się umówić, że ten konkretnie wpis będzie gromadził wszystkie uwagi w kwestiach techniczno-formalnych, dzięki czemu dyskusja pod innymi notkami będzie mogła skupić się na ich meritum.

    Pantryjota

  2. Ja-kobieta pisze:

    pantryjota,

    Nic na razie nie wiem. Jednak z ciekawości się tu zapisałam.

  3. pantryjota pisze:

    Ja-kobieta,

    A co byś chciała wiedzieć ?
    Chętnie odpowiem na prawie wszystkie pytania.

  4. cyrkulator pisze:

    jedna mała sugestia. O możliwości pisania własnych tekstów (wpisów autorskich) powinna informować rzucająca się w oczy rubryka na głównej stronie portalu. Wystarczy okienko, w które klikać będą zainteresowani.

    Decyzje odnośnie potencjalnych współpracowników i użytkowników portalu, których dotąd nie znałeś, będziesz mógł podejmować później zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

    Popieram gorąco zasadę zera tolerancji dla trolli, grafomanów i innego internetowego planktonu.

  5. pantryjota pisze:

    cyrkulator,

    Myślę, że nie ma potrzeby tworzenia specjalnej rubryki w tym temacie.
    Wystarczy przeczytać mój pierwszy wpis, kilka zdań obok logo na stronie głównej i śledzić wątki w tej zakładce.
    Natomiast co do „planktonu” to sam wiesz, czym grozi puszczenie wszystkiego na żywioł. U mnie nie będzie żadnego ukrywania i tym podobnych bzdetów, bo po prostu nie będę dopuszczał do głosu osób, które nie mają nic do powiedzenia, albo bredzą jak zatruci golonką.

  6. Ja-kobieta pisze:

    pantryjota,

    Co to znaczy, że wykryto duplikat komentarza? bo taka informację przed sekundą mi wyświetlono.

    A tak ogólnie, to może bym czasem coś tu napisała, jak najdzie mnie jakaś wena, ale na razie nie wiem gdzie tu pisać, zmieniać ustawienia, czy dodać awatar.

    Aha, dzięki za zaproszenie

  7. pantryjota pisze:

    Nie wiem co to znaczy, ale widocznie kliknęłaś 2 razy na coś.
    Chcesz być autorką ?
    Nie ma problemu, bardo cenię sobie kobiecy punkt widzenia.
    Zaraz Ci zmienię status i wtedy zaloguj się do swojego profilu i zobaczysz jak doszły opcje.
    Możesz dodać opis ( biografia) i awatar.

  8. cyrkulator pisze:

    pantryjota,

    Myślę, że nie ma potrzeby tworzenia specjalnej rubryki w tym temacie.

    Obawiam się, że popełniasz błąd.

    Wczuj się w kogoś, kto przychodzi tu po raz pierwszy i chętnie wziąłby udział w zabawie, którą mu proponujesz. W tej chwili tacy „nowi” są Ci bardzo potrzebni. Od nich zależy, czy portal będzie się rozwijał. Oczekujesz, że będą analizować zawartość wpisu powitalnego na stronie głównej?

    Nie musisz tworzyć osobnej rubryki. Wystarczy małe okienko, klawisz, który po kliknięciu daje nowym użytkownikom podstawowe informacje techniczne na temat otwarcia własnego konta.

    pozdrawiam

    P.S.

    Natomiast te okienka z wyliczeniem wszytstkich ewentualnych kierunków dyskusyjnych są moim zdaniem zbyteczne. Layout Strony Głównej powinien tworzyć się samorzutnie. Opierać się na informacjach o bieżących punktach zapalnych. Bądź wydawcą. Wrzucaj na pierwszą stronę to, co najciekawsze:)))

  9. pantryjota pisze:

    Pozwolę sobie całkowicie nie zgodzić się z Tobą w tych dwóch kwestiach :))
    Właśnie chcę, żeby każdy przeczytał wpis powitalny. Jeśli to dla kogoś za duży wysiłek, to nic na to nie poradzę.
    Co do układu strony głównej, to nie wyobrażam sobie, żeby miał się tworzyć „samorzutnie” . Przed chwilą rozmawiałem z koleżanką, którą w zasadzie będą interesowały co najwyżej 2 zakładki, więc po co ma się przekopywać przez tematy, które w ogóle ją nie interesują, a akurat będą „dominowały” ?
    Ten układ gruntownie przemyślałem i jak do tej pory nikt nie zgłaszał zastrzeżeń, a wręcz przeciwnie.

    Niemniej jednak dziękuję za uwagi.

  10. pantryjota pisze:

    Ja-kobieta,

    Musiałem powiększyć Twój awatar, żeby zobaczyć, że chodzi o laptop
    W małej skali wydawało mi się, że to kobieta w kuchni, co oczywiście nie jest żadną obrazą, ale może nieco zniekształcać intencje 🙂

  11. teesa pisze:

    pantryjota: Możemy również wkleić cytat do którego chcemy się odnieść, przy czym należy we własnym zakresie wybrać ten fragment który nas interesuje, a pozostałe usunąć, zaznaczając je myszką i klikając” delete”.

    Cześć! 🙂

    Wystarczy, że się w tekście zaznaczy myszką odpowiedni fragment i naciśnie „cytuj”. Pojawia się wtedy wyłącznie pożądany kawałek i nic nie trzeba usuwać.

    O, i jeszcze: na WordPress można zainstalować plugin Akismet, który pięknie broni przed spamem.

  12. pantryjota pisze:

    Skoro tak mówisz, to pewnie tak jest.
    Mam ten moduł zainstalowany i póki co nie wykrył chyba żadnego spamu.
    To jak będzie z notkami ? nie wstydź się 🙂

  13. teesa pisze:

    pantryjota: jak będzie z notkami ?

    Najpierw mi odwieś dwa wczorajsze komentarze. 🙂

  14. pantryjota pisze:

    teesa,

    Niby odwiesiłem, ale coś ich nie widać 🙁

  15. Eva70 pisze:

    „Nie dla mnie sznur samochodów…”
    Przeczytałam i ucieszyłam się, że zrobiłam to dopiero teraz, bo gdybym przeczytała na samym początku, to nie ośmieliłabym się napisać tu nawet jednego zdania. Toż ta „instrukcja obsługi forum” dla osoby takiej jak ja, czyli w wieku znacznie powyżej średniego, na dodatek z humanistycznym wykształceniem, jest nie do ogarnięcia, że o zapamiętaniu nie wspomnę. 🙂

  16. Pantryjota pisze:

    Eva70,

    No qrde, ale ona jest właśnie napisana dla takich ja Ty, którzy mogą mieć problemy z ogarnięciem :))
    Ale skoro dałaś bez niej radę, to znaczy, że do tej grupy się nie zaliczasz i ciesz się :))
    Teraz pozostaje tylko zmienić status na autora i pisać, pisać…

  17. konkluzja pisze:

    Notka bardzo przydatna przez sam fakt swego istnienia. Nie trzeba jej zapamiętywać – gdy kogoś przeraża taka perspektywa, ale zawsze można do niej sięgnąć w miarę potrzeby 🙂

  18. Pantryjota pisze:

    konkluzja,

    Też tak uważam, dlatego ją napisałem, licząc się z tym, że ktoś doceni mój wysiłek.
    Jak rozumiem, doceniłaś?

  19. konkluzja pisze:

    Pantryjota,

    Oczywiśćie :). W ogóle jestem pod wrażeniem, że zdołałes to wszystko zorganizować.

  20. Pantryjota pisze:

    konkluzja,

    Pewnie dlatego, że misję mą widziałem ogromną 🙂
    Nosiłem się z tym jeszcze za czasów dawniejszej aktywności salonowej, ale brakowało mi motywacji.

Dodaj komentarz